om kristendom og cupcakes. natta.

Onsdag. Eller var det tirsdag? Dagene går jo helt i surr når man har fri. Føles unormalt å si det, men JEG VIL JOBBE!
Har hatt fri fra BikBok siden jeg kom hjem igjen fra Sverige, men det har jo vært deilig å kunne slappe av litt også. Har gjort en masse unyttige saker skal jeg si dere.
I kveld har jeg hatt besøk, og vi lagde verdens søteste mini-muffins, (og noen store) samtidig som vi så på Desperate Housewifes sessong 5. Deilig og avslappende kveld må jeg si!

MEN, som alltid starter jeg å tenke på en hel masse rett før jeg skal sove.. Gjerne unyttige ting. Eller, som regel unyttige ting. Denne gangen går mine tanker til kristendommen.. jeg personlig, er ikke kristen (nå kommer sikkert 10 % av dere til å hate meg og bannlyse meg for livet, og hyperventilere, men jeg er fortsatt ikke kristen ;) ), men jeg prøver fortsatt å sette meg litt inn i de kristnes situasjon. Jeg synes religion er fascinerende og interessant, men på grensen til fanatisk og egentlig ganske over the edge enkelte ganger. Jeg blir faktisk veldig forvirret. Hva er egentlig kristendommen? Nå i dag så ser det ikke ut som at  folk helt klarer å bestemme seg for hvordan man skal følge bibelen.
 For kaller man seg selv for kristen, må man da følge bibelen? Til punkt og prikke? Men plutselig var det bestemt at deler av bibelen ikke lenger skulle følges, og det folk for mange år tilbake ble brent på bål for ikke å tro på, tror selv ikke prester og kirken selv på i dag. Men det er da det som ble skrevet i bibelen den gang, som er kristendom? Man kan vel ikke plutselig forandre på det? Dette er et stort spørsmål i det lille hodet mitt.
Det blir sagt at bibelen er ment som et "kjærlig budskap fra Gud".
Men om man titter litt nærmere på dette kjærlige budskapet, så vil man komme frem til at det er litt mer enn kjærlighet som ligger bak. Bibelen innebærer også en ganske dyster,rå og morderisk historie. "Det er forferdelig å falle i den levende Guds hender." (Hebr.10,13 -et eksempel på hva som blir sagt om Gud), Hans gode egenskaper er at han innimellom assisterer sitt eget folk på slagmarken, og f.eks. sender landeplager over Egypt for å tvinge farao til å frigi jødene.
Ta livet av tusenvis av mennesker kan vel ikke kvalifiseres som noen god egenskap vel?

Synd, straff, gudsfrykt, offer, soning, bot, straff, anger, hevntørst og intoleranse er vel heller passende ord for Gud og bibelen.. Men jeg dømmer ingen, jeg synes alle skal følge den troen de selv føler for.
Men jeg tror (og vet) at det er mange som sier at de er kristne som ikke vet hva det innebærer, og hva det vil si å være kristen.
Det jeg skal frem til, er at de fleste, som jeg velger å kalle hyper-kristne, snakker om mye de kanskje ikke vet alt om, F.eks at tilgivelse er det viktigste i kristendommen. Men har de da lest hele bibelen? For tilgivelse ligger ikke akkurat høyest på listen, ikke fra Gud iallefall. Det er flere hendelser der Gud heller har reagert med straff og død.  KAN NOEN FORKLARE MEG? Det var som faen (at jeg kan banne etter å ha prestert å skrive et helt innlegg om kristendom, er kanskje litt merkelig, men shit samme), at jeg ikke kunne ha denne iveren etter kunnskap om religion da jeg gikk på skolen og faktisk hadde faget. Haha :-)
Q: Er du kristen?

Nå skal jeg sove, og i morgen blir det cafe med Alex,Emil,Juli,Lene,maia,Siri og Ingvil :-)og da skal jeg lett ta opp dette som samtaleemne. Vet iallefall at Alex vil gi meg noen nyttige svar, hahaha.
God natt,cupcakes!

Apropo cupcakes. Slik ble mini-cupcaks'a mine :-)



5 kommentarer

SILJE GUSFRE

07.jan.2010 kl.00:20

Så søte cupcakes:-D De så gode ut!

Søt blogg du har har her også btw..

siljegusfre.blogg.no

www.blonderogvodkashots.blogg.no

07.jan.2010 kl.00:23

takker! :-D De smakte dritt, men hyysj. Haha :-)

Juli

07.jan.2010 kl.11:29

NEI

Sara

07.jan.2010 kl.12:45

Takk for det! Det er meg det vettu. Jeg syns jeg hadde sett deg før når vi var på julebordet, men fikk ikke helt til å stemme fra hvor. Så dagen etter så jeg at du het Ane og da skjønte jeg det. Tenkte at du jobbet på bik bok i oslo jeg. Men da tok jeg feil.

Alt bra med deg? :)

inningridsverden

07.jan.2010 kl.14:46

Hei:) tenkte jeg skulle prøve å gi deg et svar her. Ja, jeg er selv kristen:)

Mennesket vendte seg bort fra Gud helt tilbake til historien om Adam og Eva. Mennesket valgte der å gå sin egen vei, og de måtte ta sin straff som er fortjent. Alle mennesker er derfor syndere, fordi vi valgte det selv. Gud er hellig, og tåler ikke synd. Guds vrede mot synd gjenspeiler seg i gamle testamentet, som du tar opp her. Straffen for synd er døden. Mennesker ofret til Gud for å få nåde. (Mange eksempler på det) Ofringene i gamle testamentet er et bilde på at Jesus skulle komme og dø for menneskene. Gud var så hellig til og med at bare en prest kunne komme inn for Guds nærvær i tempelet en gang i året, etter å ha ofret! Alle profetier om Jesus i GT blir oppfylt i NT.

Gud hadde en annen plan i bakhånd.

Joh 3,16 sier: For så høyt elsket Gud verden at han gav sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på han, ikke skal gå fortapt men ha evig liv. (Bibelen.no) Dette var vendepunktet i Bibelen. "Straffen lå på han for at vi skulle ha fred". Nå som Jesus tok straffen for oss kan vi velge tilgivelse eller gå vår egen vei. Og det er det evangeliet handler om, guds godhet ovenfor menneskene. En veldig fin film på youtube som illustrerer dette er:

http://www.youtube.com/watch?v=FVJqRLU3J0I

Altså: Gud elsker menneskene, men hater synd. Derfor sendte han Jesus.

Skriv en ny kommentar

blonderogvodkashots

blonderogvodkashots

20, Oslo

oppsummerer alt hva livet byr på, i en slags dagbok. Om jobben på BikBok, mote, kjærlighet,sterke meninger, trening, tips og livet generellt. Ikke ta meg seriøst.. Er fra Drammen, men bor nå i Oslo.

Kategorier

Arkiv

hits